مدیریت زنبورداری در مهر ماه



در این ماه زنبوردار باید  کار تغدیه ، کنترل جمعیت،فشرده سازی،برداشت موم های اضافی و فرسوده را که در شهریور انجام نداده در این ماه به پایان برساند .در این ماه اکثر مناطق کشورمان فاقد شهد بوده وبجز مناطق شمالی که بخاطر شرایط اب وهوایی مقدارش قابل بحث نمیباشد ، زنبوردار باید باجابجایی قاب عسل در بین کندوها میزان عسل مصرفی زمستانه را تامین نماید.
کار مبارزه با بیماری وافات میباید شهریور پایان میگرفت چنانچه این امر به دلایلی میسر نشد حتما مهر ماه اقدام نمایید.
پوشش پارچه های کتانی بر روی قابها و تنگ کردن فضای خالی کندو باید در اولویت کار باشد.
اگر قصد بازدید از کندویتان را در یک روز افتابی دارید، اینکار باید خیلی سریع صورت گیرد تا حس غارت در بین زنبورها فعال نگردد.

با مشاهده چنین پدیده کار بررسی کندوها را فورا قطع  وسوراخ پرواز کندویهای مورد نظر را به اندازه رفت وامد یک زنبور مسدود نمایید.
قابهای فرسوه ، مستهلک وسیاه خارج شده از کندو را هرچه زودتر دوب وتصفیه کرده وتبدیل به موم کلوخ نمایید تا مورد هجوم پروانه های موم خوار قرار نگیرد.
یکی از مهمترین اصولی که زنبوردار کمتر بدان توجه میکند وجود کندوهایست که بازده خوبی در این سال نداشته .شماره اینگونه کندوها را یادداشت وبهار نسبت به تعویض ملکه اقدام نمایید.مثل کندوهای نیش زن و کم بازده.
برعکس کندوهای با قابلیت های خوب را اساس تکثیر خود در بهار قرار دهید ومیتوانید بهگزینی را از زنبورستانهای خود اقدام نمایید.
یکی از مواردی که در متن بالا پیرامون مدیریت مهر اشاره شد فشرده سازی  وقراردادن پارچه یا پوشش بر روی قابها در داخل کندو میباشد.
تذکر:
گاهی اوقات همکاران تازه کار سوالی پیرامون قراردادن کارتن ، روزنامه، وشانه تخم مرغ جهت کاهش رطوبت درفضای خالی کندو یا بالای قابها بر روی پارچه دارند .
اینکار خوب است ، تا زمانیکه روزنامه یا .....خشک باشند یا امکان تعویض ان هفته ای یکبار برای شما میسر باشد در غیر اینصورت  قطرات اب موجود در کندو یا بخار حاصله کارتن یا کاغذ روزنامه خیس شده و خود عامل رطوبت و تولید کپک بر روی قابها یا بدنه کندو میباشد.
امروزه کندوی کف باز کارامد ترین راهکار برای جلوگیری از ایجاد کپک و رطوبت داخل کندو میباشد


نویسنده : گلبرار قاسمی